Sunday, January 20, 2008

Kehade mass

Tegelikult on nii, et mind huvitab ikka veel, kui palju Golf välja roogitud sisepõlemismootori juppide arvelt siis kaalu kaotab.

Jahutusvedelikku tuli üks 5L kanistri täis ning umbes pool liitrit läks ka garaazhi põrandale maha. Seega ca -5,5 kg.

Summuti juppide massi teada saamiseks võtsin kodust kaalu kaasa, ronisin ise kaalule ja jätsin meelde oma "tühimassi".
Seejärel haarasin pihku ükshaaval kõik summuti jupid
- katalüsaator - 11 kg
- keskmine pütt - 10 kg
- tagumine pütt - 7 kg

Kokku kaaluvõitu siis summutist 28 kg.

Mootrit kahjuks sülle võtta ma ei suuda. Selle massi teadasaamiseks on vaja miski muu trikk välja mõelda.

Friday, January 18, 2008

Elektri ootel

Tänaseks on siis nii, et auto on bensumootorist ning sellega seonduvast põhimõtteliselt vaba. Hulk elektriautole mittevajalikku metalli on küljest roogitud - summuti kolmes kaalukas osas, bensupaak, radiaator.
Kõik need jupid tuleks nüüd vajajatele maha müüa.
Põhja alla tekkis suur hulk vaba ruumi, kuhu saab paigutada siis akud.














Vahepeal sai viidud ka käigukast ning mootor tublide inseneride kätte, et see saaks korralikult ja korrektselt ühendatud. Kui kätte saan, tuleb selle kohta ka rohkem infi.

Samuti sain kaugelt lombi tagant infot, et vahepeal 4 kuule lühenenud kontrolleri tootmise järjekorrad on kahjuks jälle veninud 6 kuu peale ning minu kontroller ei valmi ilmselt enne märtsi algust. Senikaua siis on aega muude asjadega tegeleda.

Akud
Akud on üks igavene nuhtlus. Eriti siis, kui valikuvõimalusi on palju ja üks halvem kui teine.
Pliiakude hinnad on üles läinud, lisaks on nad rasked ja võtavad palju ruumi. See pole nüüd küll miski üllatus, aga fakt siiski.
Täna uurisin akude hindu Akukeskuses. Optima akud olid ainsad DC akud, mis seal koha peal oli, aga 75AH akupaki hinnaks oleks tulnud selline summa, et isu läks ära.
Esiteks on mahtuvust vähe ja ka kasutada saab ainult ca 50% ning külmaga jääb sellest veel vähem järgi. Läbisõiduks võib tulla nii vaid miski 20 km, mis on selgelt liiga vähe.

Viimasel ajal on välja ujunud info mitmete Hiina LiFePo akude tootjate kohta ning ka hind on üsna võrreldav nende Optima akude hindadega. Ainult kuskil maailmas pole kogemust nende akudega, keegi ei tea, mis kvaliteediga need on. Kui nendega proovida, siis mõne tootja elementidest tuleks 100Ah akupaki kaaluks ca 80 kg ning ruumala järgi mahuks see vabalt ära bensupaagi ja sumpsi eemaldamisel tekkinud vabasse ruumi. Magus!

Millist teed minna, sõltub laiali saadetud hinnapäringute vastustest ja eks siis panen ka siia kirja.

Saturday, January 5, 2008

Milleks PackTrackr hea on

PackTrackr on selline akupaki jälgimise seade, millega saab iga järjestikku ühendatud akut eraldi jälgida. Seadmel on kaks kuue aku moodulit, mille saab järjestiku ühendada monitori külge. Samuti saab monitori külge ühendada voolu sensori ning ühenduskaabli arvuti serial porti.

Kuna mu läpakal com porti pole, siis järgmisel päeval peale PackTrackri kättesaamist asusin otsima üleminekut com pordist USB porti. Saingi - Ordist.
Koju jõudes ühendasin juhtmed aku ning arvuti külge ja tänu heale juhendile tegin midagi enda jaoks uut - ühendasin edukalt midagi arvuti külge sedasi, et see ka toimis.
Ekraanil hakkas jooksma järgmine esialgu arusaamatu tähejoru:

B,125,H,158,E,0,0,0,0,0,0,0,P,125,82,46,1,T,29,6,0,0,86,0,
B,125,H,158,E,0,0,0,0,0,0,0,P,125,82,46,1,T,30,6,0,0,86,0,
B,125,H,158,E,0,0,0,0,0,0,0,P,125,82,46,1,T,31,6,0,0,82,0,
B,125,H,158,E,0,0,0,0,0,0,0,P,125,82,46,1,T,32,6,0,0,82,0,

Tähendab, asi siiski toimib.
Manuaali järgi muukisin ka nende ridade tähenduse lahti
- esimene 125 reas tähendab esimese aku pinget - 12,5 V
- P,125 tähendab kogu akupaki pinget, mis on ühe aku puhul siis seesama 12,5 V
- 82 tähendab aku laetuse taset, mis arvestatakse välja pinge järgi. 82%
- 46 on toa temperatuur, tulevikus akupaki temperatuur Farenheitides

Kuna mul kodus eriti tarbijaid polnud, siis haarasin kogu kupatuse ühel päeval kaasa ja ühendasin Golfi külge.
Tulemuseks oli päris põnev numbrijada, millest peale mõningast töötlemist sai üks tore graafik.

Tarbijate võimsuse saab välja arvutada korrutades pinge ja voolutugevuse.

Pudinate hankimine

Peale mõnda aega netis kolamist ja asjade uurimist otsustasin, et ma ikka tõesti tahan seda teha. Seega olin vaimselt valmis reaalselt tegevusse astuma ja oma raha kulutama.

Esimese asjana tellisin ära Zilla kontrolleri. Kõige olulisema ning kõige raskemini hangitava seadme elektriauto juures. Kuna tegemist on tõeliselt nõutud tootega ning ooteaeg on 4-6 kuud, siis esialgu selle tellimusega mingeid reaalseid kohustusi ei kaasnenud (detsembri lõpus sain infot, et minu kontroller valmib kuskil jaanuari lõpus).

Järgmisena asusin otsima müüjat, kes saaks mulle saata WarP 9 mootori. Kuna kõigi Euroopa edasimüüjate lehed olid viimati uuendatud 2005 aastal, siis uurisin otse tehasest, kes mulle mootori võiks tarnida. Nende saadetut nimekirjast langes valik EV Source poele ning peale esimesi kontakte oli selge, et valik oli osutunud õigeks. Ryani suhtumine on just selline, nagu mina ühelt äri ajavalt inimeselt ootan.

Novembri alguses tellisin EV Sourcest ära mootori ning akupaki monitoorimise süsteemi PackTrackr.
Kõhe oli küll paras ports raha saata kuhugi teadmatusse, aga kõik siiski laabus.
11. detsembril sain pärast pikka-pikka ootamist kätte PackTrackri














ning 2 päeva hiljem jõudis kohale ka mootor - selle aasta jõulukingid olid käes.












Kohe peale seda kui olin otsustanud projekti ikkagi teoks teha, hakkasin otsima ka sobivat doonorautot - Golf III Varianti. Algul vaatasin ka Saksamaa poole, aga veidi tausta uurides tundus see suht mõttetuna. Seega jätkasin kohapealseid otsinguid ning ca. 2 kuud olid mu iganädalased kaaslased Kuldne Börs, Soov, Auto24.
Novembri lõpus pärast mitmete kandidaatide üle vaatamist läks siis lõpuks õnneks ning leidsin sobiva auto - väljast suhteliselt ilus, ilma suurema roosteta, nahksisu, istmesoojenduse ja muu vajaliku pudi-padiga.
Hinnas jõudsime kokkuleppele ning pärast vajalikka asjatoimetusi ARK-s sain selle toreda auto omanikuks.

Et oleks tulevikus mingi märk, millega elektriautot võrrelda, siis käisin ka autoga dünopingis. Mõõtsid nad mul seal siis ratastest 97hj ning kalkuleerisid, et mootoris peaks siis olema ca. 82 kW. Kahjuks ei ole siiani sealt kätte saanud mõõtmise graafikut ning väändemomendi numbrit enam ei mäleta.

Akude, akulaadija(te), DC-DC konverteri ning muude vajalike osade osas on otsad siiani veel lahtised.