Friday, January 9, 2009

täis akuga saab ka -10 kraadiga sõita

Aasta lõpus läksid tegelikult asjad juba veidraks, sest ka sooja ilmaga ei tahtnud auto enam isegi sõidu alguses kiirendada.
Nüüd siis võtsin midagi ette. Hankisin proovimiseks mõned targad 12V laadijad ning panin need pidevalt laadima auto esiotsas olevaid akusid - need on tagumise otsa omadest tüki maad jahedamates tingimustes, st välitingimustes.

Tagumise kuue aku jaoks kasutan veel lisaks vaheldumisi kahte laadijat, mis vastavalt vajadusele on kõikse vähem laetud akude sabas. Need on siis nn. ühtlustuslaadijad või järellaadijad. Suure laadijaga lasen akupaki enamvähem täis ning siis need pisikesed järellaadijad toimetavad omaette vastavalt oma äranägemisele.

Tulemus oli juba esimesel päeval kohe istmikuga tunda. Sõltumata isegi väljas krõbistavast -10 kraadisest pakasest liikus auto täiesti normaalselt ja ei kukkunud eriti punasesse - st. pinge ei langenud sätitud miinimumini.

Seega - Zeneritest on vähe, tuleb kasutada midagi paremat. Kas eraldi laadijaid või siis taibukaid ühtlustajaid, et akupakk oleks ikka korralikult ühtlane ja täis laetud.

14 comments:

Unknown said...

Lugesin su blogi otsast lõpuni läbi ja panin tähele,et ümberehitatud auto oli bensumootoriga.Kas kasutasid originaal käigukasti või mängisid ka käigukastis ülekannetega,et elektrimootori pöördeid allpool hoida ja seeläbi energiat säästa?

McColla said...

Ega sa pole nüüd korranud autonoomsuskatset. Huvitaks ka see, mis akupaketti hetkel kasutad. Kas said LiPo'd kätte või jätkad pliiakudega. Mis Ah peale oled süsteemi ehitanud...

Margus Väli said...

Pöördeid tuleb hoopis üleval hoida energia säästmiseks, aga samas see mõjub jälle harjadele kurnavamalt.

mart said...

Vabatahtlikule:
Elektrimootorile meeldib erinevalt bensumootorist töötada vähe kõrgematel pööretel, et oleks tagatud jahutuseks piisav õhu läbivool mootorist. Mida madalamad on pöörded, seda kõrgemad on voolud ja seda suurem on mootori soojenemine. Muidugi ei ole see probleemiks hetkel meie kliimas, aga üldiselt siiski on soovitav töövahemik üle 2000 p/min.
Käigukasti hingeellu ei süvenenud, kõik jäi samaks. Sõidan peamiselt teise ja tagurpidi käiguga, vahel manööverdamisel ka esimesega. Kuna maanteele pole saanud, pole kõrgemaid käike vaja olnud. Kontrolleris on pöörded piiratud 4000 peale ja teise käiguga teeb see just parasjagu 60 km/h - ei jää kellegile jalgu ja ropult kiirust ka ületada ei saa. Seega hetkel sobib.

mart said...

McCollale:
Just pühapäeval käisin sõbral abiks transamas ja sain 15.5 km kätte :-).
Sõidan endiselt 70Ah 96V 160kg pliiakupakiga. Tavaoludes (töö-kodu või kodu-töö 7km) läheb sisse kuskil 2kwh.
Lipodega on nii, et seni veel kiibitsen. Mitmelt poolt on pakkumised ja ühest kohast koguni arve, aga ei ole veel otsustanud. Võibolla teen prooviks hoopis nii, et panen 50Ah lipo paki pliiakudele lisaks - kaalu tuleb juurde vaid 50 kg ja saab kasutada sama akulaadijat. See pole nii röögatult kallis kah. Mõtlen veel.

hallingel said...

Läbi loetud su blogi äärest ääreni ja kindel nõu m2410 mosse mil koolenud mootor ellu äratada elektriautona !
Probleemiks siis minu puhul oleks läbisõidu ulatus mille peab saama 150 km peale , aga seda vähemaga kui Tesla akud ... tuhanded USD :)
Igatahes alustan akude otsinguid ja head nõu ja www aadresse ei põlga mitte ära !
Ette tänades :)

mart said...

Hallinglile

Kas sul mootor ja kontroller juba olemas? Akude otsimist ja otsustamist saab auto ehitamisega paralleelselt teha.

Minu üks lemmikutest on see lehekülg
http://www.endless-sphere.com/forums/viewforum.php?f=14

veel on kohti nagu http://www.diyelectriccar.com/
http://visforvoltage.org/

150 km on distants, millest mina ei julge esialgu unistada. Ka hiina akudega saab sellise akupaki maksumus olema tuhandeid taalasid. Sul tõenäoliselt vaja u. 30 KWH jagu akusid. Kaaluks tuleb sellisel mahtuvusel ka LifePO puhul ca. 350-400 kg. Kas mosse veab selle ära?

zolki said...

Huvitaks väga, kuidas LiFePO4 kannatab
* külma,
* vibratsiooni.
Ma olen asjast nii aru saanud, et LiFePO4 ei sure ära külmas nagu pliiakud (täis pliiaku alla -30, tühi alla 0 kraadi võib külmuda lõhki), aga mahutavus ikka väheneb. Üks robootikaspets ütles mulle, et need pidavat vibratsiooni halvemini taluma kui pliiakud.
Ise sõidan praegu kahe 22Ah 12V pliiakuga (akud jadamisi, mootor 250W 24V) jalgrattaga. Akud kaaluvad kokku 15 kg ja läbisõit on suvel 30 km, talvel 10-15 km. Seega mõtisklen ka LiFePO4 osas pärast nende pliiakude "läbisõitmist".

zolki said...

Olen kuulnud, et võib olla võimalik panna mootorid autoratta sisse nagu jalgrataste süsteemidelgi on (näiteks vt pilte http://velo.clubbers.ee/foorum/viewtopic.php?f=6&t=21121
)
Siis ei ole mitmekümneprotsendiseid kadusid igasugu ülekannetes, nagu käigukast jne. Mootor peab muidugi vastav olema ning ilmselt ehitaminegi on tülikam, aga ehk tasub kokkuvõttes ära.

Üldiselt on see vist tulevikumuusika, aga ehk midagi sedasorti juba netist leiaks.

zolki said...

Eelmises läks link kehvast, lõpus on
viewtopic.php?f=6&t=21121

mart said...

Indrekule

LiFePo vibratsiooni osas ei oska sulle kahjuks midagi kosta, ei ole veel võimalust tekkinud neid katsetada. Küll aga pidi jah nende käitumine külmas tunduvalt parem olema kui pliiakudel. Ehk saab peatselt teada.

Elektrisõidukite teemal saab aga hästi suhelda http://zev.ee/foorum lehel. Seal rohkem ka juttu rattasisestest mootoritest.
Mis mootorit/kontrollerit oma rattal kasutad?

zolki said...

Mootor ja kontroller on Heinzmann'i firma omad. (Selles valdkonnas üks kvaliteetsematest tegijatest.) Võimsus 250W, pinge 24 V. Voolutarve normaalsel tööl 13 A, lubatud max vool 33 A, 170 p/min. Seal minu eelmises postituses antud lingil on ühe pildi peal mootori spec kaadrisse jäänud.

McColla said...

Ise elektriautosid kiibitsend juba pikemat aega ,kuid tõuget elluviimiseks pole veel tekkinud. Nii kaugele siiski jõudsin, et sai tõenäoline alus soetatud Citroen AX näol. Kuna ise plaanin elektriautot vaid linnaautona siis valikul said määravaks auto kerge kaal (mosse ja isegi VW Golf Variant tunduvad liig rasked) ja roolivõimendi puudumine. Natuke julgustav on ka see, et isegi ematehas seda elektriisendina välja lasi...

mart said...

Golf Varianti ei ole jah kõikse kergem põhi, aga valisin selle auto just kandevõime pärast - tahtsin, et ka elektrilisena jääks tal kõik 5 istekohta alles ja seda ma ka suutsin. Pliiakudega on küll läbisõit esialgu väike, aga küll ka see saab kunagi ära ravitud. Praegu saab iga ilmaga ca. 15 km ära sõita - nii palju aitas järel-laadijate lisamine.

Aga minu ettepanek oleks kolida oma mõttevahetustega http://zev.ee/foorum/ lehele.

Indrekule
LiFePO akude katsetamine võib sul olla ligemal, kui sa arvatagi oskad :-)