Friday, February 6, 2009

Auto lihtsalt sõidab

Jälle kuu läinud, aga ega midagi murrangulist polegi juhtunud vahepeal.

Auto sõidab oma igapäevaseid otsi, külmade ilmadega on kuskil 15 km max, siis on akud ikka päris lääbakil.
Salongisoojendust ei ole jõudnud ehitada, aga nii lühikesi otsi kannatab ka miinus kümnega sõita vaid istmesoojenduse abil. Ei ole hullu miskit. Kui peaks üle poole tunni autos olema, siis läheks juba jahedaks.

Vahepeal olin paar nädalat tõbine (mitte külmas autos sõitmise pärast loodetavasti), siis võtsin natuke aega ja ehitasin valmis ühe osa akude kontrollseadmest (BMS) LiFePO4 akude testimiseks. Tundub toimivat, nüüd oleks vaja need akud ka reaalses elus testimisse võtta. Elektrirula kahjuks käesoleval aastaajal ei kvalifitseeru.
See liitiumite testimine on lähiaja peamine teema.

7 comments:

Margus Väli said...

Oh wow, mis liitiumilahendus tuleb? Skeeme, kirjeldust ka?

Unknown said...

Akud tuleks kõik osta korraga ja soovitavalt võiksid nad olla ka samast partiist, siis ei teki nii suurt probleemi nende laadimise ühtlustamisega.
Koormamise ja testimise käigus kindlasti mitte akusid eraldi koormata ega laadida - rikub akude balanseeritust.
Akupakk valida ruumi korral kontrolleri/mootori ülemisele pingepiirile võimalusel suhteliselt lähedale. Kontrolleris kasutatakse PWM(pulsslaiusmodulatsiooni), mis sisendpinge kasvades laseb voolul langeda. Sedasi on akude koormusvool väiksem ja reaalselt saadav energiakogus on lähemal akule märgitud nimimahutavusele(kindlasti mitte mahtuvus).
Väga kõrgele pingele ei ole liitiumi puhul akulaadijaid kohanud. Siiani on laiatarbe laadijatest silma jäänud kuni 10 jadaelementi lubavad laadijad, mis ühtlasi ka tasakaalustavad elemente. Küllap saab eritellimusel ka kõrgemale pingele. Selliste inteligentsete laadijatel on pea kõigil ka monitoorimisfunksioon elementide seisukorra jälgimiseks.
Igatahes kõva projekt ja hea pealehakkamine. Jutupaunikuid ja teoreetikuid(ise osalt nende hulgas) on palju, valmis ehitajaid paraku vähevõitu.

Tuult tiibadesse
Silvar

mart said...

ei ole siin mingeid saladusi :-)

Liitiumite balanseerimiseks ja monitooringuks kasutan esialgu seda lahendust
http://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=5416&sid=64817eb6eaf93f47d818e9eccae8c1e9

Akud ise on eelmisel kevadel tellitud headway 10Ah elemendid, mis seisid siiani kodus kapi all, kuna korralikku kontrolleri lahendust polnud kuskilt võtta.
Nende elementide kohta saab samuti lähemalt lugeda ülalmainitud foorumist, otsi headway

Laadijana saab kasutada tavalist pliiakude laadijat, kuna vaja vaid kaheastmelist laadimist - konstantset voolu + konstantset pinget

Unknown said...

Liitiumi laadimisel peab ülemine piirpinge väga täpne olema. Happeakul seevastu on suhteliselt ükskõik, kas pinge tõuseb lühiajaliselt üle lubatu või mitte. Üle- või alalaetud liitiumelement võib väga ohtlikuks osutuda. Li-ion ja LiPo akude puhuö on ülemiseks piiriks 4,25V. 4,3 on juba ohtlik ja 4,1 ei saa aku päris täis. Vool ei pea olema konstantne, pealegi pinget ja voolu samaaegselt konstantseks ajada ei saagi. Vool peab olema piiratud, et ei ületaks maksimaalset akule lubatut. Sellest allapoole aga võib kõikuda.
Kui akul pole balanseerimislülitust ja kontrolllerit, mis pinge langemisel vooluahela katkestab, siis tuleb kontrolleri alumine pingepiir seada kuskile 3,0...3,1V elemendi kohta(tegelik lubatu 2,8, aga akude tühjenemisel võib tekkida pingete erinevus), et elemendid liigtühjenemisel kahjustada ei saaks.
Akudest ja nende kaitselülitustest saab mingi ülevaate nt batteryspace.com. Hinnad neil kah suht ok, aga saatmise hind rikub kogu ilu.

zolki said...

Nüüd juba e-bays "Free Shipping" LiFePo4 akud. Eks majanduskriis jõuab sinna ka, mitmed muudki kaubad on "shippingu" nulli lasknud. Ostsin endale kaks 24V 20AH pakki kokku 600 dollari eest.

Mul seni pliiakud on vineerist kastides, akudel põhja alla mässitud teksariiet veidi. Aga kasti nurgikute poldid siiski hõõruvad aku vastu ja kraabivad plastmassi. Uutel LiFePO4 mõtlen teha plekist sedasi, et liitekohad jääksid väljapoole kasti (et sees oleks sile pind) ning mässida akud vildi sisse. Või on äkki paremaid soovitusi?

Margus Väli said...

Elcat-idel on kastis 220V kaabliga küte all. Natuke peab ikka isolatsiooni olema et tööpäevaga liiga külmaks ei lähe kui linnapeal laadimispesa pole.

Laur said...

Tervitus,

tahaks Sinu elektriauto pilti näha. Palun saada pilt või aadress, kust näeb.

Parimate soovidega,
Laur
laurlumet@hot.ee